Globala målen fyller två år

Som medlemmar i CONCORD Sverige väljer SKR att uppmärksamma Agenda 2030:s tvåårsdag genom att delta i CONCORD Sverige och Europas kampanj ”Blow the candle out”. Kampanjen går ut på att uppmana medborgare sätta press på EU:s ledare att anta en övergripande strategi och handlingsplan för arbetet med de Globala målen för hållbar utveckling.

Den 25 september fyller de Globala målen för hållbar utveckling två år. Det finns en del positiva initiativ runt om i Europa, men arbetet går för långsamt.  Därför väljer CONCORD Sverige och Europa att uppmärksamma tvåårsdagen genom att be medborgare sätta press på EU:s ledare att anta en övergripande strategi och handlingsplan för arbetet med de Globala målen för hållbar utveckling.

2015 enades världens ledare om Agenda 2030 och de 17 Globala målen som integrerar ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling. I år uppmärksammar CONCORD Europa årsdagen med en internationell kampanj riktad till förste vice ordförande i EU-kommissionen, Frans Timmerman. CONCORD Europa som samlar total 2600 civilsamhällesorganisationer, däribland CONCORD Sverige, vill att EU ska anta en övergripande strategi för arbetet med de Globala målen.

EU bör se till att all politik bidrar till en hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och välbefinnande inom planetariska gränser, inom och utanför Europa.

EU måste bli tydligare med att:

  • Minska ojämlikheten mellan och inom länder
  • Respektera migranters och flyktingars mänskliga rättigheter
  • Säkerställa att företag respekterar de mänskliga rättigheterna, även utanför EU:s gränser
  • Öka engagemanget för jämställdhet och kvinnor och flickors egenmakt
  • Skapa politik efter nya mått på välfärd, inte bara mäta BNP
  • Skapa en rättvis livsmedelsproduktion och konsumtion
  • Ta fram en budget som skapar resultat för människor och miljö
  • Skapa möjlighet för medborgare att utkräva ansvar

Delta i kampanjen >>

(Ovan hämtat från CONCORD Sverige http://www.concord.se/tillsammans-satter-vi-press-pa-eus-ledare/)

Det här inlägget postades i Agenda2030 Globala målen, Kampanj. Bokmärk permalänken.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page