Försäjningen av Fairtrade-märkta varor ökar

Stark tillväxt för världens mest kända etiska märkning.

Den internationella försäljningen av Fairtrade-märkta produkter nådde under 2011 nära fem miljarder euro och ökade internationellt med 12 procent. Globalt är också Fairtrade den mest välkända etiska certifieringen. Siffrorna är framtagna av Fairtrade International och visar att etisk konsumtion och handel blir allt vanligare och att fler väljer Fairtrade-märkt.

-För miljoner konsumenter är Fairtrade-märkta produkter norm när de handlar. Samtidigt tar försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fart i nya länder vilket gör att helt nya grupper av människor upptäcker Fairtrade för första gången, säger Tuulia Syvaenen, operativ chef på Fairtrade International.

Den största marknaden för Fairtrade-märkta produkter finns i Storbritannien där försäljningen ökade med 12 procent. På Fairtrades äldsta marknad, Nederländerna, ökade försäljningen med 24 procent medan vi i Sverige ökade konsumtionen av Fairtrade-märkt med 17 procent.

Samtidigt tar försäljningen av Fairtrade fart i nya länder. Sydafrikaner spenderade tre gånger så mycket på Fairtrade-produkter under förra året jämfört med 2010 och i Sydkorea handlades Fairtrade-märkt för 17 miljoner euro. Men det krävs inte en nationell organisation för att konsumenter ska fråga efter Fairtrade. I länder som inte har en nationell Fairtrade organisation fördubblades försäljningen av märkningen till nästan 75 miljoner euro. Fairtrade-märkta produkter är nu tillgängligt i mer än 120 länder.

Försäljningen fortsatte att öka stadigt bland de ledande Fairtrade-produkterna. Försäljningen av kaffe ökade med 12 procent, kakao med 14 procent, bananer med nio procent, socker med nio procent, te med åtta procent och slutligen blommor med elva procent. Ökningen av försäljning och kännedom av Fairtrade skapar förutsättningar för mer än 1,2 miljoner odlare och anställda som arbetar på de 991 Fairtrade-certifierade producentorganisationerna i 66 olika länder. Utöver inkomsterna som odlare och de anställda tjänar genom försäljningen av Fairtrade-märkt, utbetalas även 65 miljoner euro i Fairtrade-premier som används för att utveckla närområde och miljö. Premien används bland annat till utbildningssatsningar, sjukvård och utrustning för att utveckla den egna produktionen.

–Den ökande försäljningen av Fairtrade-märkt innebär en stor vinst för odlare och anställda som kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor, säger Joseph Ayebazibwe från Mabale Growers Tea Factory i Uganda.

-Tack vare konsumtionen från hela världen har vi möjlighet att investera i projekt som utvecklar närområde och vår verksamhet. Fairtrade skapar inte bara förutsättningar för odlare utan påverkar levnadsstandarden i hela närområdet. Konsumenter som handlar Fairtrade-märkt stöttar en hållbar utveckling för vår kontinent, avslutar Ayebazibwe

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page